Przedmiot wybieralny Interfejsy Mózg-Komputer dla studiów stacjonarnych I stopnia
Kierunek: Inżynieria biomedyczna
DO POBRANIA:
- Wykład Neuroinformatyka. [Pobierz]
- Wykład Rola technologii BCI w rozwiązania biomedycznych. [Pobierz]
- Wykład na bazie artykułu naukowego – The Impact of Different Sounds on Stress Level in the Context of EEG, Cardiac Measures and Subjective Stress Level: A Pilot Study [Pobierz]
- Wykład na bazie artykułu naukowego – A Method to Obtain Parameters of One-Column Jansen–Rit Model Using Genetic Algorithm and Spectral Characteristics [Pobierz]
Rodzaj zaliczenia: Egzamin
Tematy wykładów:
- Wstęp do technologii interfejsów mózg-komputer oraz neuroinformatyki.
- Podstawy układu nerwowego człowieka w kontekście technologii mózg-komputer.
- Metody badania aktywności pracy mózgu. Podstawy elektroencefalografii. Układ 10-20. Sygnał EEG.
- Rodzaje Brain Computer Interfaces i paradygmaty w technologii mózg-komputer.
- Medyczna aparatura do neuroobrazowania. FFT oraz FHT w zastosowaniu do sygnału EEG.
- Technologia BCI w inżynierii biomedycznej.
- Zastosowanie technologii mózg-komputer w praktyce.
- Modelowanie aktywności neuronów. Modele populacyjne.
- Metody analizy danych – sygnałów EEG. Metoda PCA – analizy składowych głównych i ICA – analizy składowych niezależnych. Ślepa separacja sygnałów – BSS.
Harmonogram zaliczeń wykładu:
- Egzamin 0 – 3.06.2019
- Egzamin 1 – 10.06.2019
- Egzamin 2 – 17.06.2019
Projekt z przedmiotu Interfejsy mózg-komputer
Każda praca realizowana w ramach zajęć projektowych zaczyna się od zajęć praktycznych w Laboratorium Neuroinformatyki (realizowanych w ramach zajęć laboratoryjnych). Zadanie Studenta polega na zapoznanie się w praktyce z technologią mózg-komputer, w tym z urządzeniem Emotiv EPOC+ NeuroHeadset. Na zajęciach odbywa się weryfikacja pracy z urządzeniem. Kalibracja z nim. Testy dołączonych do urządzenia aplikacji, w tym między innymi: EPOC Control Panel, Xavier Control Panel, Mouse Emulator, 3D Brain Visualizer, Brain Activity Map, Emotiv Xavier TestBench w tym moduł FFT, EmoBot, EmoKey, Neuro MouseControl, Spirit Mountain, Cortex Arcade, Axo. Każdy student powinien wykonać screeny ze swojej pracy, które następnie zamieszcza w projekcie, w pierwszej jego części dotyczącej technologii BCI.
Tematy projektów do realizacji (projekt może być realizowany w grupie dwuosobowej):
- Zastosowanie technologii BCI w przypadku osób niewidomych lub słabo widzących. W ramach projektu należy: przedstawić technologię BCI, opisać narzędzia – algorytmy przetwarzania danych źródłowych – sygnałów EEG; odnieść się do problemów osób niewidomych lub słabowidzących; przedstawić dostępne dotychczas na rynku narzędzia/technologie wspomagające funkcjonowanie takich osób; przedstawić koncepcje połączenia technologii BCI z innym rozwiązaniem, które to wspomagałoby bezpośrednio proces funkcjonowania osoby niewidomej. Praca koncepcyjno-projektowa.
- Metody analizy i archiwizacji danych na potrzeby zastosowań w inżynierii biomedycznej. Przetwarzanie danych źródłowych – sygnałów EEG. W ramach projektu należy: przedstawić znane Ci metody archiwizacji danych oraz ich akwizycji, opisać narzędzia – algorytmy przetwarzania danych źródłowych – sygnałów EEG; pobrać dane /sygnał EEG/ z dostępnych w sieci Internet naukowych baz danych lub przy pomocy sprzętu w Laboratorium Neuroinformatyki i przeprowadzić jego analizę w oparciu o opisane algorytmy przetwarzania danych np.: w programie Matlab/Matlab Simulink. Opisać i przedstawić ToolBox EEGLab. Przedstawić pomysły na wykorzystanie danych – sygnałów w inżynierii biomedycznej. Praca eksperymentalno-badawcza, z możliwością praktycznej realizacji.
- Neurogaming w terapii medycznej. W ramach projektu należy: przedstawić pomiar sygnału EEG na podstawie konkretnego urządzenia, opisać istniejące urządzenia w tym zakresie, podać ich ceny, producentów, opisać technologię Unity oraz Emotiv SDK, znaleźć i przedstawić przykłady implementacji rozwiązań neurogamingowych – przykładowe gry, opisać wykorzystanie neurogamingu w terapiach – zastosowanie medyczne, przedstawić koncepcję wykorzystania neurogamingu w autorskim projekcie. Opisać aplikację EmoKey w połączeniu z produktami softwarowymi dostępnymi w laboratorium (Cortex Arcade, Spirit Mountain etc.). Praca projektowo-badawcza z możliwością realizacji.
- Neuroprotetyka. W ramach projektu należy: odnieść się do leczenia słuchu, wzorku oraz bólu ww. zakresie, przedstawić budowę mózgu oraz układu nerwowego człowieka, przedstawić pierwsze neuroprotezy słuchu, implant ślimakowy, opisać stymulacje elektryczną nerwów w ośrodku ślimaka, przedstawić praktyczne dotychczasowe implementacje, opisać neuroprotezy wzorku: elektrody wszczepiane do mózgu, fotoreceptory umieszczane na okularach skorelowane ze stymulacją komórek nerwowych, w ramach leczenia bólu odnieść się do generatora impulsów wszczepianego w okolicy podbrzusza stymulującego rdzeń kręgowy generując impulsy elektryczne. Po opisaniu metod badania oraz leczenia, należy podjąć próbę połączenia wyników pomiarów z zajęć praktycznych z możliwością ich użycia/implementacji w zakresie konkretnego rozwiązania neuroprotetycznego (autorskiego lub już opublikowanego). Praca badawczo-teoretyczna.
- Neuroprotetyka bioniczna. W ramach projektu należy odnieść się do sytuacji kiedy to następuje amputacja kończyny, wówczas sygnały nerwowe, które na przykład niosą informację o chęci zgięcia kolana, czy kostki nie są w stanie dotrzeć do mięśnia efektorowego. W celu rozwiązania ww. problemu stosuje się neuroprotezy bioniczne, do których to przekierowuje się ścieżki sygnałów nerwowych. Należy opisać przykładowe implementacje w tym zakresie, odnieść się do mechanicznych sensorów na robotycznej nodze, scharakteryzować elektrody, które umieszczane na nodze pacjenta, które to mogą wykrywać elektryczne sygnały ze skurczy mięśniowych. Praca badawczo-teoretyczna.
- Kognitywistyka. Architektury kognitywne, symboliczne, emergentne i hybrydowe. W ramach projektu należy: przedstawić dotychczasowe osiągnięcia w dziedzinie nauki jaką jest kognitywistyka, scharakteryzować jej podział, omówić potencjalne zastosowanie osiągnięć nauki z niej płynących, opisać architektury kognitywne, symboliczne, emergentne i hybrydowe. Praca teoretyczna o aspekcie psychologicznym.
- Moduły Arduino / Raspberry PI w zastosowaniach inżynierii biomedycznej w połączeniu z technologią BCI. W ramach projektu należy: przedstawić moduły Arduino /ew. Raspberry PI/ w zastosowaniach inżynierii biomedycznej, scharakteryzować technologię BCI, omówić możliwości potencjalnego sparowania modułów z urządzeniami bazującymi na interfejsach mózg-komputer. Przedstawić koncepcję w formie dokumentacji do wykonania fizycznego projektu, kosztorys, karty opisu sprzętu, etc. Praca koncepcyjno-projektowa, z możliwością praktycznej realizacji.
- Zastosowania robotyki w medycynie. W ramach projektu należy: przedstawić zastosowania praktyczne robotów w medycynie, podać praktyczne przykłady, szczególnie polskie osiągnięcia w tej dziedzinie, ponadto opisać rolę narzędzi neuroinformatycznych w zastosowaniach medycznych, omówić szczegółowo zasady badania mózgu metodami: EEG, fMRI, PET. Praca stricte teoretyczna. Temat max. na ocenę 4.0.
- System wizyjny na platformę mobilną z zaimplementowanymi narzędziami neuroinformatycznymi. W ramach projektu należy: opisac systemy wizyjne, scharakteryzować popularne obecnie platformy mobilne, opisać narzędzia neuroinformatyczne, opracować dokumentację do narzędzia bazującego na systemie wizyjnym /kamera ze smartfona/, pod system BB OS, Apple OS, Android, Windows Phone wykorzystującego przetwarzanie obrazów do analizy danych z EEG, fMRI, KTG, EKG etc., w miarę możliwości czasowych opracować prototyp aplikacji z GUI. Praca koncepcyjno-projektowa, z możliwością praktycznej realizacji.
- Kontrola ruchu na bazie sygnałów mózgowych i sztuczne kończyny w korelacji z technologią BCI. W ramach projektu należy: omówić ideę identyfikacji zmian sygnału EEG w oparciu o badanie elektroencefalograficzne, scharakteryzować metodę inwazyjną pomiaru EEG, omówić budowę prototypu opartego o elektrody wszczepione do kory mózgowej, odnieść się do możliwości realizacji sztucznych kończyn dla pacjentów po urazach lub amputacjach, przedstawić przykładowe protezy ręki z możliwością ich zginania w łokciu poprzez impulsy z czytane z mózgu, przedstawić ideę sztucznej dłoni sterowanej wprost z mózgu, mogącej się otwierać i zamykać. Praca projektowo-badawcza.
- Potencjał wywołany sygnałem sterującym na potrzeby aplikacji. W ramach projektu należy: przedstawić metodologię badań nad sygnałem EEG, opisać zjawisko potencjału wywołanego związanego z bodźcem zewnętrznym/wewnętrznym: potencjału P300 – bodziec zewnętrzny i jego rolę w procesach sterowania, scharakteryzować desynchronizację i synchronizację sygnału EEG związaną z bodźcem wewnętrznym – na przykład: planowanie ruchu, opracować koncepcję wykorzystania ww. zjawisk w autorskim projekcie. Praca projektowo-badawcza, z możliwością praktycznej realizacji.
- Badanie funkcji mózgu z wykorzystaniem fMRI do zastosowań praktycznych. W ramach projektu należy: przedstawić technologię pomiarów fMRI, opisać istniejące urządzenia w tym zakresie, podać ich ceny, producentów, znaleźć i przedstawić przykłady implementacji fMRI do zastsowań wykraczających poza aspekt pomiarów medycznych w klinikach, przedstawić koncepcję wykorzystania fMRI w autorskim projekcie. Praca projektowo-badawcza.
- Zastosowanie technologii BCI w przypadku osób niepełnosprawnych. W ramach projektu należy: przedstawić technologię BCI, opisać narzędzia – algorytmy przetwarzania danych źródłowych – sygnałów EEG; odnieść się do problemów osób niepełnosprawnych; przedstawić dostępne dotychczas na rynku narzędzia/technologie wspomagające funkcjonowanie takich osób; przedstawić koncepcje połączenia technologii BCI z innym rozwiązaniem, które to wspomagałoby bezpośrednio proces funkcjonowania osoby niepełnosprawnej (ruchowo). Praca koncepcyjno-projektowa.
Ponadto Student może sam przedstawić swój własny temat projektu do akceptacji prowadzącego zajęcia. Po pozytywnej weryfikacji, taki temat może zostać dodany do listy dostępnych tematów, a następnie być realizowany.
Instrukcje pomocne w ramach realizacji zdań projektowych:
Instrukcja do urządzenia Emotiv EPOC+ NeuroHeadset
Harmonogram zaliczeń projektu:
Termin oddania tematu projektu: 11.03.2019
Termin oddania całości projektu: 27.05.2019
Kolokwium z zajęć projektowych – poprawkowe: 03.06.2019
Uwagi do opracowania projektu:
- Projekt powinien zaczynac sie od strony tytulowej z podaniem autora/autorów pracy oraz roku i kierunku studiów.
- Kazde zadanie/opis problemu powinno byc poprzedzone opisem poszczególnych kroków jakie sa wykonywane w celu rozwiazania wyżej wymienionych.
- Projekt powinnien być oddany prowadzacemu zajecia w formie wydrukowanej, polaczonej w calosc i liczyć około 20 stron A4, 1,5 wiersza odstępu między wierszami.
- Opóznienie w oddaniu pracy/tematu o kolejny tydzień obniza ocene z pracy o jeden stopien. Projektów, nie można poprawiać, można natomiast napisać kolokwium poprawkowe z zajęć.
- Projekty bedace kopiami innych beda odrzucane.
- Proszę o stosowanie przypisów dolnych, gdy korzystacie Państwo ze źródeł, zarówno sieci Internet, jak i podręczników.
Ogólne uwagi organizacyjne:
- Na zakończenie zajęć przewidziane jest egzamin z wykładu. Każdy Student ma trzy podejścia do napisania egzaminu.
- Brak obecności w dniu zaliczenia implikuje ograniczenie ilości podejść do napisania egzaminu.
- Konsultacje on-line: s.paszkiel@po.opole.pl
Literatura na bazie, której będzie prowadzona część wykładów:
- Brauer F., Castillo-Chavez C., Mathematical models in population biology and epidemiology; Springer, New York, 2001.
- Koch C., Biophysics of Computation: information processing in signal neurons; Oxford University Press, Oxford 1999.
- Tadeusiewicz R., et. all, Neurocybernetyka teoretyczna; Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2009, Warszawa.
- Duda J. T., Modele matematyczne, struktury i algorytmy nadrzednego sterowania komputerowego, Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków 2003.